گروتسک در تئاتر
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده شیرین نضری
- استاد راهنما مسعود دلخواه میرعلیرضا دریابیگی
- سال انتشار 1392
چکیده
در این تحقیق،ابتدا به برسی مفهوم گروتسک و سپس به سیر تحول معنای گروتسک در ادوار مختلف می پردازیم و پس از ان سعی در یافتن تعریف درستی از گروتسک می نماییم و در ادامه نظریات نظریه پردازانی که در باب گروتسک قلم فرسایی کرده اند رابیان میکنیم.در فصل سوم،گروتسک در مفهوم ژانربررسی می شود.در این رهگذر به کمدی ریشه های ان،کاراکتر و بدن کمیک و درون مایه های کمیک می پردازیم و ان را باریشه های گروتسک،کاراکتر و بدن گروتسک مقایسه مینماییم،سپس شیوه های مرتبط و نزدیک به گروتسک با ذکرجزءیات بیان می شود(ابسورد،نقیضه هجو امیز،طنز سیاه،کاریکاتور....).در ادامه جنبه های کمیک و خشونت بار نمایشنامه عمو قاتل و برادران بررسی می شود؛ و در انتها به پیشنهاد برای اجرای اثار گروتسک در صحنه تاتر بسنده میکنیم.
منابع مشابه
تأثیر هنر بازیگری نمایش دلقکی سیرک بر سینمای صامت و تئاتر کمدی و تئاتر گروتسک
شناخت و تحلیل یکی از جذابترین شیوه های بازیگری که به لطف آثار گروتسک و تئاتر ابسورد در پنجاه سال اخیر در تئاتر بسیار فراوانی یافته است. اجرای این نمایش مبتنی اصول بازیگری دلقک های سیرک است. درامی باز و در چالش لحظه به لحظه با مخاطب خود. طراحی صحنه و ساختار موسیقی این نمایش نیز وام گرفته از نمایشهای مشابه آن در سیرک است.
15 صفحه اولگروتسک و ادبیات داستانی بررسی مفهوم گروتسک و کاوش مصداقهای آن در داستانهای کوتاه شهریار مندنیپور
در این مقاله، یکی از مقولات نظری هنر و ادبیات با نامِ «گروتسک» (grotesque) از جهاتی بررسی میشود. گروتسک بهمثابة نوعی نگاه به دنیا، انسان، و رفتارهای آدمیان از دیرباز در میان آثار ادبی ـ هنری دنیا نمونههایی دارد. در قرنهای پیشین توجه بسیار اندکی به این مقوله شده است، اما در قرن اخیر نظریهپردازان نامداری چون میخائیل باختین (M. Bakhtin) بهطور گستردهای به آن پرداختهاند. در این مقاله علاوهب...
متن کاملخنده در تئاتر
خنده پدیده ای اجتماعی و همگانی است و در تئاتر‘ به گفتة مولیر‘ گریاندن آسانتر از خنداندن است . به همین خاطر نویسندگان‘ برای سرگرم کردن و خنداندن حضار‘ به شیوه های مختلفی متوسل می شوند. خواننده یا تماشاگر با تضادها خود می گیرد‘ خود را با شخصیت ها همسان می پندارد وکوشش می کند برای هر نکتة ناگفته یا بی معنا‘ مفهومی بیابد. در تئاتر معاصر سکوت جای کلام را می گیرد و پرگویی خلاء وجود را از نظرها پنهان ...
متن کاملآرتو و تئاتر شرق
آنتنن آرتو شاعر دیده ور فرانسوی و نظریه پرداز تئاتر مدرن از جمله هنرمندان عصاینگری است که جامعۀ زمان خود را به باد انتقاد می گیرد و در کتاب مشهور تئاتر و همزادش به خصوص به ساختار شکنی تئاتر کلاسیک غربی و لاتین می پردازد. او در این کتاب تئاتر غرب را رد می کند و به تئاتر شرق روی می آورد که بر عکس تئاتر غربی که تا آن روز شالوده هایش بر واژه و کلام برای بیان نظر ها و احساسات استوار بوده، نمادین و ا...
متن کاملواکاوی عناصر گروتسک در هری پاتر بر اساس رویکرد کایزر
یکی از مؤثّرترین مقولات نظری برای نهیبزدن و جوابگویی به مسائل دنیایی معاصر، گروتسک است. گروتسک مقولهای کم و بیش وهمی و تخیّلی است، چون بسیاری مقولهها در آن درهم میآمیزند و در آن میتوان ناهنجاری، شگفتی، خنده، وحشت و بیش از همه عنصر خیال را دید. گروتسک از دیرباز در هنر و ادبیّات، آگاهانه یا به طور ناخودآگاه مورد توجّه بوده، امّا در قرن اخیر این موضوع بیشتر در ادبیّات مدرن بهخصوص در قالب داستان، ...
متن کاملدرآمدی بر اقتصاد تئاتر در ایران
چکیده در این مقاله، با نگاةکلی به اقتصاد هنر و با در نظرگرفتن اصول و دیدگاههای اقتصادی و فرهنگی حاکم بر جامعه امروز ایران، رابطه اقتصاد وتولید تئاتر مورد بررسی قرار گرفته است. اگر به تئاتر به عنوان یک محصول فرهنگی بنگریم که از ساز و کارهای مختلف تولید تا اجرا برخوردار است و مانند هر کالای دیگری قابلیت مصرف شدن دارد، بطوری که بخشی از نیازهای انسانی ما را تامین میکند، میباید همانند هر کالای دی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023